Search This Blog

Ichigo Kurosaki - Bleach 2

iklan produk nuffnung

Ya Allah bantulah hambaMU ini dalam brmujahadah...

MySpace MySpace MySpace MySpace MySpace

iklan produk

Sunday, April 3, 2011

KISAH DARI SAHABAT


lama sudah blog ni x d update..almklumlah blog x sbrape nk dibandingkn dgn org lain ramai lg y lebih hebat menulis...terasa kerdilnya diri ini...kebetulan pulak banyak tugasan y perlu disiapkn test pn around in the corner huhu sjak bile plak laa pnday ckp b.i ney..huhu abaikan jela..
untuk entry kali ney tibe2 je ana tringt tentang cerita seorang shbat ana siti (bkn nma sebenar)
ceritenya begini..(cer citer..cer citer) trademark k.limah huhu..


siti :khaulah ko taw tak ptg tdi akak pegi laa jalan2 kuar ngn k.dila n arfah (bkn nma sbnr)..kbtlan prut rase lapar jdi kitorang singgah la
kt restoran pk mat skjap nk mkn..ko taw tak khaulah..
khaulah :ye tak taw..haha (gurau tuk ceriakn suasana y xla tegang sgt pn)
siti :isyq ko ney khaulah akk blm abes citer da nyampuk..sabarlee ko ney tak taw nyabor tol..
ana trsenyum ceria..
khaulah:sje je nk kco k.siti..hah ade pe sbnrnye cer citer..cer citer..
siti :nok citer le ney..ha dgr ney...mase kitorang tgh duk ats krusi ad laa 2 3 ekor laki (wah kasarnye bhse ney bkn bhse kwn ana..just nk sdapkn citer..cer citer cer citer..huhu) duk sblh meja tmpt kitorang makan..nk taw tak die ckp pe kt kitorang..
khaulah: tak taw..
siti : isyq denga la akk nk citer dlu..

daa ko tanye aku jwb jela (getus ati ana isy tak baiknya la kn ana ney)..
huhu ade ke ptot die ckp "adik sume ney baru blik dr mesir ke..blm smpt akk ckp pape tetibe je laki tu ckp almklumlah mesir kn tgh brperang (dgn muke y mnympah dye) ckp cmtu..lpas tu ade plak kwan y duk sblh die 2 nyampuk "org mesir xpkai gini org mesir pkai skirt"..pedas giler ko sindirin die 2...ko taw mse tu pnas je tlinga aku ney dgar nk je aku konyol2 muke laki tu...tp
na
sib bek la ade pkcik tue kt sblh tu..mentang2laa kitorang sumenyer pkai tudung besar..senang2 je dye nk kutuk kitorang dye ingat ape..die da dikire menghina agama taw..nak je akak ckp cmtu kt dye..tp fikirkn org kt skeliling nnt jtuh plak air muke dye...

huh trcengang ana bia btul kwn ana sorang ney..tp xpelaa bak kate ustz shaiful bahri pensyarah jabatan usuluddin unisza "ade hikmahnya"....huhu ape laa y ana tulis ney..
trsentap hati ana bile dga citer dr shbt ana ney..sejenak diri ini berfikir mengapakah orang yang cube mngikut sunnah nabi sunnah pra ummul mukminin sering dipndang hina..kemana perginya nilai-nilai diajarkan oleh Rasulullah S.A.W..cube anda fikir ape y akn brlaku jika sekiranya rasulullah brada d tmpat kejadian..sangat2 sedih rasenye bile orang y cube menghidupkn sunnah baginda diperlekehkan..mreka anggap orang2 sperti ini seolah2 hidup utk brperang je..jihad je mcm xde keje lain...kite nkkn keamann bkn peperangan..igt ISLAM TAK PERNAH AJAR UMATNYA BERPERANG..tp islam anjurkn kedamaian buktinya cukup banyak klu kite bace sirah nabi..ada ayt qur'an yang menganjurkn prdamaian jika musuh mnta prdamaian..islam mengajar hiduplaa dgn rukun jgn ada prtumpahan darah.."tidak halal darah muslim sesama muslim"..

huhu agk lari dari tajuk.. oklaa kite trus straight 2 de point..btolla sabda rasulullah s.a.w aw kama qala" islam islam itu permulaannya asing dan ia akn kembali dlm keadaan asal (asing) maka bruntungla orang y asing"...prmulaan islam brtapak dibumi mekah ramai pengikut2nya dianggp sbg org2 y tidak waras krn mrk sembahyang di mna2 sja mrk brada krn Allah tlh mmberikn keistimewaan pd umt muhammad bumi ini adlh tmpt utk mrk brsujud iaitu mrk bleh brsujud dmna2 shj mrk brada..mrk mkn sblm lapar mrk brhnti sblm kenyang..walhal arab jahiliah pd msa itu mkn smpy btol2 kekenyangan smbil dihiburkn dgn tarian pnari2 gelek..hari ini klulaa ada org y smbhyang ditepi2 stesen bas mrk akn dikatakn "gile ape org ney solat kt tgh jln pegi laa cri musalla ke masjid ke ney mesti kes mlas nk bejlan". klu orang pakai serban lalu je mesti ade y cakap "hai ney orng tabligh mai mna plak ney" xpun "hai tok syeikh sesat mna plak laa die ney"..begitulaa tggpn org skrang...
sejenak diri ini terfikir bagaimna keadaan jenerasi akn dtg..,..bagaimanakh nasib mereka..knalkah mereka dengan INSAN Y MULIA...

terkadang diri ini terfikir siapakh y ptot dipersalahkn...sedangkan banyak graduan y brkelulusan dr agma trutama dari mesir,jordan,madinah, hatta di malaysia pn xkurang hebatnya..mungkin benar kite xptot salahkn mrk y brgraduan agama krn mungkin mrk telah sedya upaya mmahamkn msyrakt..siapakh y ptot dipersalahkn....jwpnnya xperlulh kite menuding jari antara satu sama lain..kalaula ada orang y ingin mengajar tp xde orang y brmnat utk mndengar pn xjadi jugak..y pentingnya hati masing2..tapi orang y mempelajari ilmu agama tetap kene jalankn tugas sebagai seorang daie..krn apabila anda tdk melaksanakn tggjwb anda..anda akn brhadpan dgn Y MHA ESA kelak..krn anda tdk menunaikan hak pd addin anda n pd msyarkt...ingat anda brtanggungjwb untuk mmbimbing msyrkt y jahil akan ilmu agama..anda adlh tmpt mrk tagih ilmu akhirat.....
HIDUP TIDAK SELALUNYA INDAH
LANGIT TAK SELALU CERAH
SURAM MALAM TAK BERBINTANG

ITULAH LUKISAN ALAM..


METAFORA-NICE

SEKERAT AKAR MAMPUKU HULUR PADAMU

DISAAT DIKAU TERKAPAI DAN KELEMASAN
DIARUS HIDUP YANG TINGGAL SEJENGKAL CUMA

KATAMU KAU TAK BISA BERENANG KESANA

ENGKAULAH TEMAN TANPA SANGSI DAN CURIGA

SEGERA AKU MENDENGAR LIRIH RATAPMU
HARUMNYA SEKUNTUM MELATI

DI EMBUN NAN PAGI
SEWAKTU KITA MELEWATI

SEBIDANG TANAH PERKEBUNAN PERSAHABATAN

TERSASAR AKU DIDALAM MENTAFSIR

AKSARA JUJUR DAN KETELUSAN
YANG TERPAMIT DIWAJAHMU
TERLALU NAIF TUK KUFAHAMI
METAFORA PUISI DUSTA DAN PERSONAFIKASI

SUKARNYA UNTUK AKU MEMBUKTIKAN
KEBENARAN YANG BERPIHAK PADAKU
KERNA PELUANG LANGSUNG

TIADA PADAKU

SEDARLAH AKU ERTI SENYUMAN
ADA DENDAM YANG TIDAK PERNAH PADAM
PADA LIRIK MATAMU
ADA PEDANG TAJAM

YANG MENERJAH

OHHHH...
TERIMA KASIH ATAS PENGALAMAN ITU

MENGAJAR AKU KEMBALI MENGENAL DIRI
TERPAKSA LAGI MENYUSURI JALAN-JALAN SEPI

MASIH BISAKAH KUTEMUI

SEKUNTUM MELATI YANG MEWANGI

YANG TIDAK BERDURI

2 comments:

  1. bagusnya.. hehe.. tulis la tajuk lagu 2..

    ReplyDelete
  2. huhu luper la plak..xpela t sy edit mula..tq ats komennye...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...