Search This Blog

Ichigo Kurosaki - Bleach 2

iklan produk nuffnung

Ya Allah bantulah hambaMU ini dalam brmujahadah...

MySpace MySpace MySpace MySpace MySpace

iklan produk

Friday, July 22, 2011

ANDAINYA INI RAMDHAN TERAKHIR LAYAKKAH KITA BERHARI RAYA

Ya Allah jadikan ramadhan kali ni ramadhan yang paling bermakna buat kami semua

Sedar x sedar dah nk abes dah bulan sya’ban..bulan yang mana segala amalan kita diangkat kelangit…dalam sebuah hadis ada menyebut yang mafhumnya rasulullah s.a.w sering berpuasa pd bln sya’ban apabila ditanya oleh sahabat rasulullah menjawab bulan sya’ban adalah bulan yang mana segala amalan akan diangkat kelangit dan aku suka jika amalanku diangkat ketika aku sedang berpuasa..Masya Allah hebatkn Rasulullah S.A.W….
Kedatangan ramadhan kali ni mmg amat dinantikan…harap2 ramadhan kali ni adlh ramadhan y pling brmakna dlm hidup ini..tapi entah knp bila tngok tajuk muka hadapan majalah solusi keluaran terbaru y akn muncul xlma lgi tiba2 ati jadi sayu… “ANDAINYA INI RAMADHAN TERAKHIR LAYAKKAH KITA BERHARI RAYA”….hati ini tertanya2 sempatkah diri ini melaksanakan ibadah puasa walaupun tggl lg 9 hari je nk msuk bln ramadhan….bile trkenangkn y dtgnya ajal lebih cepat dri sambaran kilat…xkn trlewat sesaat n xkn trcepat sesaat…dlm msa 9 hari ni mcm2 bley jdi…bile teringat ad kwn2 y mati kemalangn bru2 ney (bdak dip sem 6 pti n usuluddin) tibe2 jiwa trsentap Allah kasihannya mrk xdpt brtemu dgn ramadhan kali ni…AKU mcmmana plak dgn AKU sempatkah aku menjalani ibadah puasa,..klu sempat sempurnakah puasaku,,akan trampunkah sgla dosaku…klu xtrampun cmne..klu xdpt brtemu dgn ramadhan akn dtg cmne..Ya Allah diri ini penuh dgn palitan dosa y msih belum trpadam…mcmmna klu ramdhan kali ini bkn mndtgkn redha ALLAh tp sebaliknya….ya Rabbi…jika yang demikian layakkah diri ini brhari raya .. andai xbertemu dengan keampunan Allah,,andai xbertemu dengan keredhaan Allah masih layakkah diri ini merasakan cintaNYA akan hadir bersemi dlm hati..aknkah bisa diri ini menahan azab seksa y bkal menimpa diakhirat kelak…Ya Allah bagaimanakh keadaan diri ini tatkala memprsembahkan amal dihadapanmu..cantikkah atau burukkah prsembahnku nanti..sudikah Engkau menghadapkn wajahMU kepadaku walau sesaat..ataukah aku y xsanggup brhadapan denganMU walau sedetik kerna malunya aku dihadapanMU kelak brpakaian dgn pakaian y kotor lagi busuk lantaran dosa yang tidak pernah trpadam…lantaran puasa y xpernah ditrima..Ya Rabbi..janganlah kau jadikan ini ramdhan y terakhir bagiku (monolog diri)…
baru kali ni ana trsedar..sblm ney rasa bese bile tgh brpuasa xrase ape2..kdg2 nk mengeluh pn ade sbb penat dgn tugas harian ditambah plak dgn perut laparnya tekak kering mcm nk pecah pn ad….xpernah pn trfikir ditrimakah puasa ana selama ni..yang ana puase penat2 bagai nak rak apkh akn diambil kira oleh Allah..teringat akn sabda rasulullah s.a.w y mafhumnya brbunyi berapa banyak org melakukan solat malam tp smuanya sia2 brape banyk org y brpuasa tp puasanya itu sia2..oh Allah apelaa nasib ana diakhirat kelak..
agak2 pernah x kalian trfkir waktu y mana mak ayah kita sibuk masak rendang…adik2 plak sibuk main mercun ..nampak mcm meriah sgt2..bessttnya taon ney aku dpt pause pnuh…syoookknyaa esok raayeee dpt mkn lemang,rendang ketupat,,kuih2 pn banyak..esok xyah pose da xyah nk than lapar..huhu bebas giler rase….tetibe je zuppp xsampai sebulan lpas puase kite sumer dipanggil mnuju ilahi…kemudian solat kite xdapat nk bantu kite sbb xkhusyuk,sbb kite buat just islam suruh,kite wt sbb nk org puji..pstu dtg plak puase pn xdpt nk bantu kite pdhal masa 2 Allah da bg mcm2 bonus tp kite xdapat nk kutip..kdg2 ana trfikir gak apa y ust2 n ustzh2 ana slalu pesan spatotnya tem 10 ramadhan terakhir nk2 mlm trakhir 2 isikan malam2 kite dgn taat bribadah pd Allah tp kite smue lbih prefer “sok sdare mare rmai nk dtg apepn xciap ag lemang hangus,,rendang payau,,ketupat xrebus lg kuih raye bru je bpe jenis siap..bju raye ad sepasang je mlu la kat org len y ad 2o psang bju raye” tp xprnah pn kite trpikir Ya Allah solat tarawikh da brpe kali miss..cmne ne ney ak pause tp solat fardhu slalu lewat buat..ngaji al-qur’an xkhatam lg…solat tahajjud skali pn xprnah wat…cmne ney Allah trima x puase ak kali ney,,,….prnah x trlintas difikiran kite sumer nk pkir psal mende ney….nabi prnah ckp y mafhumnya tanda2 puase seseorang i2 ditrime Allah dpt dilihat slpas mnjalani ibadah pause sebuln di bln ramadhan iaitu apabila ia merasa tawar utk melakukn kemaksiatn n rsa lazatny melakukan ketaatan pd Allah…agak2laa smua 2 ad x dlm diri kite smua,,..rase syoknya ibadah pd Allah lbih drpd syoknyaa ayamas….prnah x diwaktu akhir bln ramadhan kite rase berat sangat nk tinggalknnya..para sahabat menangis smpai brjurai2 airmata sbb sedih ramdhan akn pergi n perginya xtahu akn kembali ke x…pra shbt merasa gembira bile ramadhan nk dtg happynye diorang lbih dri heppynye kite nk smbut syawal..sedihnya diorang bile rmadhan nk prgi lbih mcm sdihnya kite bile ramadhan nk dtg…plikkan tindakan sahabat2 ney…mrk ini adlh antra org2 y dijamin syurga o Allah n RasulNya tp msih merasa xckup amalnnya..kite ney msih lg sibuk memikirkn rayer…
renungkanlah
SAHABAT RECHECK BALIK DIRI KITE APAKAH PUASA KITE NEY DAPAT MENGAKRABKN LAGI DIRI KITA DGN ALLAH ATAU MEMBUATKN KITE SEMAKIN JAUH DARINYA..APAKAH AMALAN KITE KALI INI DAPAT MENJADIKAN PUASA KITE DITERIMA ALLAH ATAU SEBALIKNYA…
Sahabat kite tak taw pn bile Allah akan panggl kite..justeru do the best for ramadhan this year…jgn kite mengharapkn akan brtemu dgn lailatulqadar krn kite xtaw samada ibadah kite ditrima ke x pd waktu itu tp mengharaplah agar puasa kite pd kali ni dapat mmpermukan kite dgn Pencipta kita Yang Agung dgn rahmat dan redhaNya..aamiinn..
Islahulqulub..
Pesanan tuk diri n sahabat smua…
(insan y hina lemah lagi xbrmaya)..
Penyanyi / Artist : U.N.I.C
Muhasabah Ramadan
U.N.I.C
Hari raya hari kemenangan
Hari kesyukuran dilimpahi kemuliaan
Di lipatan seni mehnah Ilahi
Ada maksud murni yang lebih hakiki
Pada nafsu yang dilenturkan lapar dahaga
Pada fikiran disinar wahyu dan sabda
Pada hati bersih di solat tarawih
Apakah kesemuanya telah dimiliki
Puasa mengajar erti ketabahan
Menghadap ujian berlandaskan iman
Puasa perisai yang sangat maknawi
Penyingkap hijjab antara hamba dengan Ilahi
Puasa sempurna menahan rohani dan rasa
Puasa sederhana menahan
Indera dan juga anggota
Puasa biasa hanya melawan
Lapar dan dahaga
Lalu di manakah puasa kita
Adakah masih ditahap lama
Lalu muhasabah di hujung Ramadan
Sudahkah terbangun jiwa teguh dan kukuh
Atau kolam jiwa masih tercemar keruh
Oleh sembilu dosa dan duri angkara
Ketika berthmid, bertakbir, bertasbih
Terasa kita hamba Ilahi
Yang hanya mampu mengukir takbir
Sedangkan padaNya segala takdir
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...